A derékfájás okai részletesen és közérthetően. Ismerd meg a derékfájás okait, és szabadulj meg a derékfájástól műtét és gyógyszerek nélkül.

A derékfájás nem egy betegség, hanem egy vagy több okkal rendelkező tünet. A derékfájás okai sokfélék lehetnek, minél többet szűrünk ki, annál nagyobb az esélye, hogy hogy elmúljon a derékfájásod.

 

derekfajas-okai-01

 

A derékfájás okai az alábbiak közül tevődhet össze a teljesség igénye nélkül. Akár több tényező együttes hatása is okozhatja a derékfájásodat.


A derékfájás okai genetikai eredetűek is lehetnek

Fejlődési rendellenesség egy vagy több deréktáji csigolyában például a nyitott gerinc rejtett változata (spina bifida occulta) okoz derékfájást. Ezt érezheted terhelésre, például porszívózás, ásás, mosogatás előre dőlve, sportolás közben.
A nyitott gerinccel született ember dereka érzékeny. Ha Neked is ilyened van, jobban kell rá vigyáznod, és érdemes rendszeresen gerincgyakorlatokat végezned. A jó hír az, hogy megfelelő edzéssel az enyhébb fokú spina bifida teljesen panaszmentessé tehető.
A lakosság legalább 10-20%-át érinti a nyitott gerinc, csak nem tud róla, hogy a nyitott gerinc a derékfájásának az oka.
Gyerekkoromban vettem észre, hogy hosszabb állás hatására kimegy az erő a lábamból. 17 évesen fájt a derekam, és egy röntgen hatására állapították meg a nyitott gerincet.


A derékfájás okai: hirtelen terhelés, rossz mozdulat miatti csigolya elmozdulás

 

Derékfájás okai - helytelen emelés, rossz mozdulat

 

Csigolya elmozdulás (szubluxáció), amikor valamelyik csigolyád enyhén kimozdul a helyéről. Ez általában állandó, nagyobb fájdalommal jár. Egy nehezebb tárgy emelése, vagy egy nem megfelelő technikával történő emelés, hirtelen terhelés vagy bemelegítés hiánya sportolás közben, egy rossz mozdulat lehetnek a derékfájás okai.
Utóbbira példa az esti foci a haverokkal bemelegítés és felkészülés nélkül, vagy a Kinect elektronikus játék használata bemelegítés nélkül.
A csigolya elmozdult helyzete miatt nyomás kerül a gerincből kilépő idegre, és ez okozza a derékfájást.

Mindig szemből emelj, és emeléskor mindig hozd a mellkasodhoz a tárgyat! Guggolj le, terheld az izmaidat a derekad helyett!


A kevés vízfogyasztás is lehet a derékfájás oka

 

Derékfájás okai - kevés víz okozta kiszáradás (dehidratáció)

 

Ha krónikus derékfájással MR vizsgálatra mész, előfordulhat, hogy azt is megállapítják, hogy a porckorongjaid víztartalma lecsökkent. A kor előrehaladtával csökken a porckorong víztartalma, rugalmatlanabbá válik, ezért érdemes több tiszta vizet, vagy vízben gazdag nyers gyümölcsöket, zöldségeket fogyasztanod. Csökkentsd az alkoholt és a sót, mert kiszárítják a szervezetedet.


A mozgáshiány, egyoldalú terhelés jelentős szerepet foglal el a derékfájás okai között

 

Derékfájás okai - ülőmunka, rendszeres, hosszú időn át tartó ülés

 

Egész napos, rendszeres ülés vagy állás egyoldalúan terheli a derekadat. A porckorongjaid számára az a megfelelő, ha a terhelés változatos rajtuk. Az irodai munka elég egyoldalú, ezért ne feledkezz meg a rendszeres mozgásról!
Emellett érdemes arra figyelned, hogy változatos testtartásokban üljél.
A nap folyamán többször is változtass ülőhelyzeteden! Óránként végezz pár egyszerű, nyújtó gyakorlatot!

A porckorongoknak nincs önálló anyagcseréjük, hanem mint egy szivacs, a környezetükből szívják magukba a tápanyagot. A porckorongod anyagcseréjét elősegíti a mozgás, a nyújtó és erősítő gyakorlatok.


Nagy súlyok használata súlyzós edzés közben

 

Derékfájás okai - a nagy súlyok használata túlterheli a porckorongjaidat

 

Ha erősíteni jársz konditerembe, vagy bármilyen edzés közben súlyzót használsz, légy óvatos. A nagy súllyal való guggolás, a nyakból nyomás, a gépen álló vádligyakorlat erősen összenyomják, és ezáltal károsítják a porckorongjaidat.
Egyik testépítő ismerősöm lemérte magasságát a gépen álló vádlizás előtt és után – két centivel lett kisebb átmenetileg. Azóta is komoly fájdalmai vannak.
Az izmaid többet bírnak, mint a porckorongjaid, vigyázz rájuk! Ha mindenképp ragaszkodsz a nagy súlyok használatához, függeszkedjél és nyújtsál sokat!


Tartáshibák – a fenék túlzott hátra tolása, vagy túl előre billentése

 

Derékfájás okai - tartáshibák, középen a helyes tartás

 

A deréktájon a vízszintes medencesíktól való tartós eltérés (fenék kitolása vagy görnyedt ülés) egyoldalúan terheli, és eltolja a porckorongot a helyéről.

Főleg utóbbi a veszélyesebb, mert pont az idegek felé nyomja azt.

Helyes tartásnál a bokád, térded, csípőízületed, derekad, vállízületed, hallójáratod egy függőleges vonalba esik.

Ellenőrizd tartásodat tükörben, hogy a medencéd síkja vízszintes-e állva!
Ülés közben pedig ülj egyenesen, ne hagyd begörbülni a derekadat!


Meszesedés okozta gerinccsatorna szűkület

 

Derékfájás okai - meszesedés, lerakódás okozta gerinccsatorna-szűkület

A kép a nyaki szakaszt mutatja, nem a derekat.

 

Ez a főleg kor előrehaladtával – de nem annak következményeként – jelentkező meszesedés szűkíti a gerinccsatornát, és a lerakódások miatt nyomás kerül az idegre. A meszesedés sajnos sokszor már harmincéves kor körül elkezdődik!
A vélemények megoszlanak, hogy a porckorongok kopása miatt meszesedik a gerinc, védekezésképpen.
A meszesítő táplálkozás miatt (savasító ételek okozta elsalakosodás következménye) viszont mindenképp keletkeznek a lerakódások.

A meszesedés egyre fiatalabb korban fordul elő, ezért érdemes mésztelenítő megoldásokat végezni (citromkúra, lúgosítás), hogy a gerinced visszanyerje mozgékonyságát.

Ebben az esetben a mozgás mellett a táplálkozásodra is figyelned kell!


A feszes, görcsös izmok is lehetnek a derékfájás okai

 

Derékfájás okai - merev izmok, például a feszes körteképű izom nyomhatja az ülőideget

 

A görcsös, merev izmok (melyet stressz és a civilizációs életmód, a nyújtás hiánya is okoz) egymás felé húzzák a csigolyákat. A csigolyák közötti erős nyomás miatt a porckorong – amit egy összenyomott labdának képzelj el – nyomni kezdi az ideget.
A körteképű izom feszessége pedig sokaknál okoz isiászt.

A megoldás a sok lógás, függeszkedés és célirányos nyújtó gyakorlatok és a stresszoldás, lazítás!


A derékfájás okai között mindig van lelki ok is

 

Derékfájás okai: mindig van lelki ok is

 

A fizikai okok mellett a lelki okokkal is számolni kell. A lelki okok mindig egyéniek, de azért akadnak általánosságok. Az anyagiak miatti szorongás, aggódás a megélhetés, pénzügyek miatt okozhat derékfájást.

A derékfájás kezelésekor mind a testi, mind a lelki okot érdemes figyelembe venned. Keress egy megbízható szakembert, akivel kideríthetitek derékfájásod lelki okait is.


Derékfájás okai: szervi eredetű panaszok sugároznak a derekadba fájdalmat

 

Derékfájás okai: szervi eredetű panaszok sugároznak a derekadba fájdalmat

 

Például herék, petefészkek, méh problémája az L3-as deréktáji csigolyádba sugározhat fájdalmat. És fordítva is igaz, az L3-as problémája is okozhatja az említett szervek panaszát!
A táblázatban jól látszik, hogy melyik ideg melyik szervhez csatlakozik.


Környezetünkben lévő tárgyak  (túl puha, süppedős ágy, magas sarkú cipő, túl alacsony szék, asztal stb.) szintén kiváltó okok

Derékfájás okai: túl puha, süppedős ágyban fekvés


Tömegvonzás

Egész életünkben, amikor nem fekszünk, a tömegvonzás föntről lefelé nyomja össze a gerincünket. A csigolyák között nyomás keletkezik, mely leginkább a deréktáji alsó (L 4,5) csigolyáknál összpontosul. Ez az egyik oka, hogy ott keletkezik a legtöbbször porckorongsérv.

A megoldás a sok lógás, függeszkedés és célirányos nyújtó gyakorlatok, stresszoldás, lazítás lehetnek.


A teljesség kedvéért még meg kell említeni az ideggyulladás, ciszta és daganat eredetű derékfájdalmakat is

 

Remélem, hasznos volt A derékfájás okai alaposan és közérthetően című cikkem. Azt is remélem, hamarosan a tettek mezejére lépsz, és a gyakorlatban is elkezdesz dolgozni, hogy az okokat kezelve megszabadulhass a derékfájásodtól.

Ha úgy gondolod, tudok segíteni derékfájásod megoldásában, írj egy e-mailt: akosKUKACorganicweb.co/vadaszakos

Várlak szeretettel!





X